Artykuły

Pracujesz za granicą? Możesz liczyć na emeryturę z dwóch krajów

Coraz więcej osób wyjeżdża za granicę do pracy. Biorąc pod uwagę średnie zarobki w Polsce, w zasadzie nie ma się czemu dziwić. Pracując za granicą możemy otrzymać emeryturę z Polski oraz z innego kraju lub krajów. Czy pobieranie dwóch emerytur jednocześnie jest możliwe? Okazuje się, że na mocy umów o zabezpieczeniu dwustronnym pomiędzy państwami taka sytuacja może mieć miejsce. Polska podpisała tego typu umowy z USA, Kanadą, Ukrainą oraz Australią. Obecnie z podwójnych świadczeń korzysta około 13000 emerytów, najwięcej z nich mieszka w Australii oraz w Stanach Zjednoczonych.

Jak to działa?

Emerytura jest wypłacana na podstawie okresu pracy, który nalicza się proporcjonalnie do okresów zatrudnienia w poszczególnych krajach. To bardzo dobre rozwiązanie, szczególnie w takich krajach jak nasz, gdzie zarobkowo wyjeżdża bardzo dużo osób.

Jak ubiegać się o przyznanie emerytury?

Jeżeli pracowaliśmy legalnie za granicą, możemy ubierać się o przyznanie podwójnej emerytury. Aby móc otrzymać takie świadczenia, należy w odpowiednim urzędzie przedstawić dwa egzemplarze odpowiednich dokumentów. Co ciekawe, można wybrać gdzie będziemy wnioskować o emeryturę, nie ma potrzeby tłumaczenia dokumentów, ani kontaktowania się z urzędem Polsce i za granicą. Jeżeli na przykład zdecydujemy się na złożenie dokumentów w Polsce, ZUS przekaże jeden komplet dokumentów do odpowiedniego urzędu w miejscu, w którym pracowaliśmy.

Jakie dokumenty będą potrzebne?

Aby móc ubiegać się o emeryturę należy przedstawić między innymi akt urodzenia oraz dokumenty poświadczające okresy zatrudnienia w różnych krajach. Cała procedura jest bardzo prosta i nie wymaga skomplikowanej wiedzy, to duże ułatwienie, tym bardziej że wszystko można załatwić w dogodnym dla siebie miejscu.